Zoeken:

Nog een paar maanden en we hebben één jaar corona achter de rug. Een exotisch biertje transformeerde in no-time naar een begrip dat op dagelijkse basis minstens één keer voorbij komt. In vrijwel alle lagen van de samenleving heeft corona een negatief effect gehad. Naast gezondheidskwesties zijn ook tal van bedrijven enorm geraakt. Geen of minder klanten, minder omzet en tal van maatregelen waar iedereen zich aan moet houden. Een logisch gevolg was het herzien van budgetten. In bijzonder: het marketingbudget. Waarom zou ik adverteren als die ‘paar klanten’ toch wel komen of als mijn deuren gesloten zijn?

Laten we voorop stellen, ieder bedrijf is uniek. Er is dus geen panklare blauwdruk voor een organisatie om zich tijdens of na de coronacrisis zo krachtig mogelijk te presenteren. Wel zijn er een aantal handvaten om, ook nu, jouw bedrijf krachtig te positioneren.
Het einde lijkt nu écht in zicht te komen en is er weer perspectief op een wereld waar, met genomen maatregelen, de winkels weer de kunnen deuren openen, de biertjes weer getapt kunnen worden en leisure weer kan opbloeien. Juist nu wordt het tijd om jezelf te laten zien richting de buitenwereld, zodat jij ‘top of mind’ wordt ten opzichte van je concurrentie.

Top of wat?

Een veel gebruikte term in de marketing wereld is ‘top-of-mind’. Dit betekent dat bedrijf-X als eerste bij een consument naar voren komt. Bijvoorbeeld: Bananen → Chiquita, sportschoenen → Nike of lokaal bekeken, vlees →  de slager om de hoek. Iedere consument heeft natuurlijk haar eigen voorkeuren voor merken. Dit wordt ook wel de ‘consideration set’ genoemd.  Zo is niet iedere sportschoen liefhebber per slot van rekening fan van Nike. Door je organisatie in de kijker te spelen, kun je als bedrijf zijnde wel je best doen om in deze consideration set te komen. Of een klant (op dat moment) nu wel of niet oren heeft naar je product; je creëert een bepaalde vorm van zichtbaarheid.
Deze zichtbaarheid kan ervoor zorgen dat op het moment dat een klant jouw product wel nodig heeft, hij of zij wel aan jouw merk/organisatie denkt. Zelfs als de deuren nog even gesloten blijven, kun je natuurlijk ook nog altijd alternatieven presenteren. Denk aan online verkoop of het afhalen van producten.

Streepje voor

Veel bedrijven hadden vooral vorig jaar maart niet direct de ambitie om te adverteren. Hoewel gaandeweg bedrijven het voorzichtig toch weer aandurven om te adverteren, is de concurrentie op de dag van vandaag relatief gezien lager. Jouw bedrijf, werkzaam in haar eigen branche, kan zich juist nu positioneren in de hoofden van (toekomstige) klanten door nu juist wél te adverteren.

De gouden boodschap

Oké, de knoop is doorgehakt. Je gaat jouw bedrijf in de picture zetten door te adverteren. Een essentieel volgend onderdeel is het nadenken over de boodschap die je gaat communiceren. Wat wil je vertellen? Maar nog belangrijker, wat moet de klant écht weten? Als we straks langzaam uit de lockdown stappen zijn mensen toe aan ontspanning, hebben misschien een nieuw paar schoenen nodig die je toch echt wilt passen of men gaat de gestagneerde klusprojecten weer oppakken. Kortom: Bedenk waarom jouw doelgroep jouw bedrijf moet leren kennen of herontdekken.

Let wel op! Zorg dat je boodschap ‘corona-proof’ is. Communiceer geen beelden en teksten die haaks staan op de maatregelen van de overheid. Dit kan zorgen voor enorme afbreuk aan jouw boodschap maar ook het imago van jouw bedrijf!

Laat jezelf zien

Er is licht aan het einde van de tunnel. Voor jou zaak om na te denken hoe je ervoor zorgt dat het licht in die tunnel naar jou schijnt. Dus, trek de bouwlampen uit de kast, zet de lichtschakelaar aan en laat jezelf zien. Vraag jezelf af: Hoe wordt mijn bedrijf weer zichtbaar voor mijn klanten en hoe creëer ik een sterkere positie ten opzichte van mijn concurrentie?