Zoeken:

Mensen bepalen binnen 0,3 seconden of ze jouw advertentie interessant vinden of niet. Daarom delen we in dit artikel 10 slimme breintips waarmee jij de aandacht van jouw doelgroep in een split seconde weet te trekken.

Wek positieve emoties op   
Advertenties die positieve emoties oproepen en ongecompliceerd zijn, werken het effectiefst. Terwijl het oproepen van angst of extreme humor juist een averechts effect heeft. Het gebruik van dergelijke visuele metaforen valt wellicht op, maar de reacties erop zijn (onbewust) veelal negatief.

Gevoelig voor aanbiedingen
Mensen zijn gevoelig voor aanbiedingen. Of beter gezegd: de psychologische trucjes die producten goedkoper of aantrekkelijker doen ogen. We zijn van oudsher genetisch geprogrammeerd om te verzamelen. Want er kon zomaar een periode van schaarste aanbreken. Met een (bulk-)aanbieding speel je slim op die verzamelwoede in.

Gebruik mooie afbeeldingen   
Afbeeldingen trekken sneller de aandacht en worden daarnaast beter onthouden dan woorden. Uit onderzoek blijkt dat advertenties gericht op cosmetica de hoogst meetbare breinrespons behalen. Logisch, want in deze advertenties worden vaak sterke afbeeldingen van bijvoorbeeld gezichten gebruikt. En mensen vinden niets zo interessant als andere mensen.

De kop is key!   
Waarschijnlijk doe je dit zelf ook: wanneer je een stuk tekst ziet, scan je eerst het kopje, de titel. Zo weet je tenslotte direct of de tekst voor jou is bedoeld. Bij een advertentie is dit niet anders. De kop is hierdoor een van de belangrijkste onderdelen van je advertentie. Het zorgt ervoor dat je doelgroep de advertentie gaat lezen, of juist overslaat. Zorg daarom voor een pakkende kop die direct de aandacht van je doelgroep trekt.

Let op hoe je prijzen afbeeldt   
Wat is meer: €10,-, 10 of tien? Rationeel gezien weten we dat het evenveel is, maar voor ons onderbewustzijn zijn dit grote verschillen. Probeer bij een hoog bedrag altijd de prijs te benoemen, bijvoorbeeld bij elektronica. Hier wekt een rond getal namelijk onbewust argwaan. Bij goedkope producten werkt het juist weer andersom. Denk aan een hamburger van 1 euro. Gebruik niet te veel getallen en eurotekens, tenzij het om een (loterij)prijs gaat.

Schep verwachtingen   
Mensen streven altijd naar verbetering: meer, sneller, sterker, et cetera. Jouw product of dienst moet je zien als de oplosser van hun probleem. Bevestig hen hierin en laat zien hoe jouw product of dienst de door hen gekoesterde verwachtingen kan waarmaken. Of nog beter: kan overtreffen. Probeer hierbij ook je onderscheidend vermogen te benoemen.

Zet in op beleving   
Mensen geven niet zoveel om de functies van het product dat je aanbiedt. Het gaat ze vooral om de beleving erachter en de emotionele eindwaarde dat het gaat opleveren. Verkoop je etenswaar? Leg de focus dan bijvoorbeeld op een gezamenlijk eetmoment aan tafel.

Herhaal, herhaal, herhaal   
Repetitio mater scientiae est. Ofwel: herhaling is de moeder van de wetenschap. Zo ook bij advertenties. Wil je naamsbekendheid en herkenning opbouwen? Maak dan het regelmatig adverteren een vast onderdeel van je totale marketingstrategie.

Durf creatief te zijn   
Probeer op te vallen met je advertentie door creatief en verrassend te zijn. Zoals een signaalkleur als oranje meer opvalt dan wit, zo trekt een creatieve advertentie ook meer de aandacht dan een ‘veilige’ advertentie. Daarnaast blijven creatieve advertenties sneller hangen, omdat ze afwijken van de rest.

Creëer schaarste 
Hoe lastiger een product verkrijgbaar is, hoe aantrekkelijker een product is. Deze techniek is met name bij kortingacties goed inzetbaar.
Je kunt op 2 manieren schaarste toepassen in je advertentie:

  • Door schaarste te creëren wat betreft tijd: “Dit aanbod is enkel tot zondagavond geldig”.
  • Door schaarste te creëren wat betreft hoeveelheid: “Op is op”.

Het brein neemt in dit soort gevallen liever geen risico. Het enige dat bij de consument moet blijven hangen is de gedachte: “deze deal mag ik niet missen”. Maak het aanbod beperkt en stel een actieperiode in, zodat de lezer de urgentie voelt om tijdig actie te ondernemen.

Hulp nodig?
Wil je weten hoe je jouw advertenties optimaal kunt vormgeven? Neem contact op met onze specialisten. Zij denken graag met je mee!