Zoeken:

In een snel veranderende digitale wereld waar sociale contentplatformen als Tiktok, Snapchat en Clubhouse als paddenstoelen uit de grond schieten en in korte tijd enorm veel gebruikers weten te trekken, blijkt de ‘ouderwetse’ nieuwsbrief nog steeds een zeer geliefd en vertrouwd medium om grote doelgroepen te bereiken. Sterker nog: tech- en media-experts zien de nieuwsbrief als de toekomst voor de journalistiek.

De kracht van bundeling

Allereerst een korte schets hoe bij de meeste uitgevers, zo ook bij De Limburger, nieuwsbrieven worden verstuurd. We hebben een aantal vaste momenten op een dag dat we een nieuwsbrief uitsturen. Zo’n halfuur voor het verzenden van de nieuwsbrief wordt in overleg de nieuwsbrief samengesteld. De redactie volgt het belangrijkste nieuws en de verhalen van de dag, bundelt deze en biedt de verhalen in een overzichtelijke e-mail aan bij de lezer.

Naast algemeen ingestoken nieuwsbrieven zien we dat de mensen in hun mailbox ook meer behoefte hebben aan nieuwsbrieven rondom specifieke topics. De lezer wil verdieping en alles weten wat er speelt over datgene waar hun (professionele) interesse ligt. Het wereldwijde web biedt een schat aan informatie over ieder denkbaar onderwerp. De hoeveelheid informatie is simpelweg niet te behappen! Ook moet je nog eens kritisch onderscheid maken welk nieuws juist is en welk nieuws niet. Het begrip ‘fake news’ is de afgelopen jaren veelvuldig in de media gehoord. Het is daarom niet vreemd dat de lezer behoefte heeft aan bundeling van alle relevante berichtgeving van een betrouwbare bron. De nieuwsbrief is het perfecte medium om dit in een overzichtelijke weergave aan te bieden.

Voorbeelden uit de praktijk

We nemen je mee in een kijkje in onze eigen keuken. Bij De Limburger zijn we zo’n drie jaar geleden gestart met een eigen variant van de niche-nieuwsbrief. Als regionale uitgever bestrijken we de gehele provincie met onze redactie. We weten van onze lezers dat de verhalen en het nieuws uit eigen regio hoog gewaardeerd worden. Hoe zorg je er dan voor dat alle berichten bij de juiste doelgroepen terecht komen? Zo’n tweeënhalf jaar geleden lanceerden we een regionale nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief wordt dagelijks om vier uur in ’s middags verstuurd en brengt het belangrijkste nieuws uit jouw gemeente. Met deze regionale nieuwsbrief kunnen we het nieuwsaanbod op maat bij de juiste doelgroep aanbieden.

Naast het praktijkvoorbeeld van De Limburger, hadden we eerder de kracht van een specifieke nieuwsbrief ervaren bij het ondernemersplatform WijLimburg. Daar zien we hoe de niche -nieuwsbrief, die dagelijks wordt verstuurd naar ondernemend Limburg, de drijvende kracht van het platform is. Met, niet gelogen, ongelooflijke CTO’s (mensen die de mail openen en doorklikken op een artikel) die, op enkele procenten na, de 100% benaderden. Over relevant gesproken!

Onze collega’s van NRC hebben nieuwsbrieven tot een belangrijk onderdeel van hun digitale aanbod weten te maken. Naast een algemene nieuwsbrief die om 5 uur verschijnt, kun je je daar abonneren op 21 verschillende nieuwsbrieven met ieder zijn eigen thema. Van boeken tot klimaat, het aanbod in onderwerpen is zeer uiteenlopend.

Van gratis naar betaalbereidheid

De betaalbereidheid voor goede nieuwsvoorziening neemt ook toe in Nederland, volgens het ‘Digital News Report 2021 – Nederland’. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de journalistiek. Het rapport schrijft dat met name digitale abonnementsvormen aan populariteit winnen. Dat zijn nu voornamelijk nog (on)gelimiteerde toegangen tot premium artikelen op de website of tot een digitale editie. Hoewel dit in Nederland nog redelijk in de kinderschoenen staat, is te verwachten dat deze nieuwsbrieven op basis van interessegebieden in de vorm van een abonnement, binnen nu en een aantal jaar geen uitzondering meer zullen zijn.

De journalist als uitgever

Wanneer we wat verder van huis kijken zien we dat de populariteit van nieuwsbrieven nog verder gaat. Dit is mede te verklaren door het populaire nieuwsbrievenplatform Substack. Het platform stelt journalisten en hobbyisten in staat om hun eigen ‘krantje’ te maken, gratis of zelfs betaald. In de Verenigde Staten hebben meerdere toonaan­gevende journalisten, zoals Glenn Greenwald en techjournalist Casey Newton, de overstap al gewaagd. Ze namen ontslag bij de nieuws­organisatie waarvoor ze werkten en gingen ­verder als eenmansuitgeverij. Gezien de kleinere afzetmarkt, is het in Nederland nog niet zover.

Desalniettemin is één ding zeker: de nieuwsbrief blijft een populair medium met enorm veel groeipotentieel de komende jaren.