Zoeken:

Hoe goed jouw product of dienst ook is. Als je geen aandacht besteed aan de visuele identiteit van jouw onderneming, laat je enorm veel kansen liggen. Een professionele uitstraling voor jouw bedrijf is namelijk erg belangrijk. Veel bedrijven haken af bij dit onderdeel, omdat ze geen vormgever in huis hebben. Of onderschatten de kracht van beeld. Maar wat als ik je vertel dat je al gigantisch veel winst kan boeken zonder vormgever? En dat je kleine dingen vaak zelf kunt doen?

Met een dagelijkse tsunami aan reclame-uitingen moet je als bedrijf van goeden huize komen om je hoofd boven water te houden en op te vallen. Een sterke visuele identiteit kan echter de reddingsboei zijn die zorgt dat je opvalt in de buitenwereld. In dit blog vind je allerlei handvatten die jou helpen om nóg beter voor de dag te komen. Van handige programma’s en websites tot vuistregels op het gebied van jouw bedrijf visueel presenteren.

1. Een consistente huisstijl

Laten we beginnen met een kleine quiz. Een supermarkt met een geel-zwart logo? Een merk met een appel achterop ieder product? Als het goed is denk je aan de supermarkt Jumbo en elektronicagigant Apple. Een combinatie van een sterke huisstijl en consistentie in alles wat ze laten zien zorgt ervoor dat vrijwel iedereen het merk in één oogopslag (h)erkent.

Een huisstijl, dat hebben alleen grote bedrijven toch? Nee hoor, voor ieder bedrijf is het hebben van een huisstijl(handboek) een uitkomst. In een huisstijlhandboek leg je vast hoe jij jouw bedrijf naar de buitenwereld wilt presenteren. In je huisstijl worden doorgaans de volgende zaken vastgelegd:

  • Logo: hoe mag deze gebruikt worden?
    Bijvoorbeeld: het logo mag niet in een andere kleur of niet diagonaal geplaatst worden.
  • Kleur: welke kleuren gebruik je in jouw communicatie (reclame, winkel, briefpapier etc.)?
    Bijvoorbeeld: in ons logo zie je prominent de kleur rood. Deze kleur zie je vervolgens op allerlei plekken terug op onze website. 
  • Lettertype: welk lettertype past bij jouw bedrijf?
    Bijvoorbeeld: de meeste bedrijven hebben 2 tot 3 soorten lettertypen die passen bij het bedrijf en consistent gebruikt worden in alle communicatie.
  • Beeld: wat voor een afbeeldingen gebruik je?
    Bijvoorbeeld: in alle afbeeldingen staan mensen centraal. Zo laat je zien dat je een bedrijf bent dat gericht is op de mens.
  • Schrijfstijl: hoe spreek je jouw doelgroep aan?
    Bijvoorbeeld: welke tone-of-voice hanteer je? Denk aan het spreken in de je-vorm of het gebruiken van humor.

Als je eenmaal je huisstijl hebt vastgelegd biedt het jou houvast én consistentie (zie blog Cialdini). Door structureel jouw visuele identiteit aan jouw doelgroep te presenteren zorg je voor herkenning. Daarnaast zorg je met een visuele identiteit ook voor een professionele uitstraling voor jouw bedrijf. Jouw doelgroep herkent jouw merk dan aan de elementen uit jouw visuele identiteit. En dat wil je!

In bovenstaande afbeelding zie je hoe wij foutief logogebruik hebben vastgelegd in ons huisstijlhandboek. 

2. (Stock)foto’s

Het gebruik van kwalitatief goede afbeeldingen is een absolute must. In andere woorden: het kunnen tellen van pixels in een afbeelding kan echt niet meer. Het (laten) maken van goede foto’s kost doorgaans veel tijd en geld. Hoewel het gebruiken van eigen foto’s altijd de meeste authenticiteit uitstraalt, is een alternatieve route die van de stockfoto. Dit is een foto die iemand anders op de wereld heeft gemaakt en aanbiedt voor anderen. Veelal tegen betaling kunnen deze foto’s door bedrijven gebruikt worden voor eigen doeleinden. Maar met een aanschaf tussen de 5 en 10 euro per afbeelding kunnen de kosten al snel oplopen. Er zijn echter gratis alternatieven. Onderstaand een aantal betaalde- en gratis stockfoto-aanbieders:

Gratis aanbieders stockfoto’s

Let op: Kijk bij iedere foto goed naar de voorwaarden. Het kan zijn dat er wel van je gevraagd wordt om bij de bronvermelding van de afbeelding de fotograaf of de website te benoemen.

Betaalde aanbieders stockfoto’s

Let op: Het zomaar gebruiken van een stockfoto zonder te betalen kan zorgen voor een enorme boete.

Hoewel enkel het gebruiken van eigen afbeeldingen vaak niet mogelijk is, kun je beter ook niet enkel en alleen stockfoto’s gebruiken. Probeer voor jouw bedrijf te zorgen voor een gezonde balans tussen eigen foto’s en stockfoto’s.

3. Canva

InDesign wordt gezien als hét programma voor het vormgeven van visuele uitingen. Dat is natuurlijk ook zo als het bijvoorbeeld gaat om het ontwerpen van drukwerk. Maar voor de beginners onder ons die niet direct willen investeren in cursussen en een programma is er Canva. Een gratis laagdrempelig alternatief waar je doorgaans gemakkelijker uitingen mee kunt maken.

Met Canva kun je makkelijk en snel beelden ontwerpen die passen binnen jouw bedrijf (en huisstijl). Denk aan het maken van social media afbeeldingen, reclameboodschappen of zelfs het maken van presentaties.

4. WhatTheFont?!

Het kan zo zijn dat je in een ver verleden een logo hebt laten ontwerpen, maar dat je niet weet welk lettertype hierbij gebruikt is. Of dat je een mooie flyer hebt gezien waar lettertypes in gebruikt worden die jij niet kent, maar wel heel tof vindt. De website WhatTheFont kan jou heel wat zoekwerk besparen.

Door simpelweg een afbeelding waarin het lettertype staat te uploaden gaat WhatTheFont voor je aan het werk. Binnen enkele seconden wordt het desbetreffende lettertype, of lettertypes die hierop lijken, getoond. Handig voor het bepalen van het perfecte lettertype voor jouw huisstijl.

Met de huisstijl als letterlijk handboek voor een professionele en herkenbare uitstraling voor jouw bedrijf (en alle overige tips) geef jij een visitekaartje af naar de buitenwereld. Een visitekaartje die niet direct beland bij het oud papier, maar eentje die in de portemonnee blijft zitten. Succes!