Print is springlevend!? Best apart om deze zin te lezen in een digitale omgeving. Eén klik op de knop en je weet precies wat er speelt in de wereld. De informatie is onuitputtelijk en zeer divers. Toch blijf ik, en velen met mij, het echt in handen houden van een boek, tijdschrift of krant als erg aangenaam ervaren. Dat geldt ook voor de heerlijke geur van papier. Het lezen van een mooi verhaal op papier wordt vaak dan ook beter gewaardeerd dan een digitaal verhaal. Veel mensen, ook adverteerders, blijven printmedia daarom enorm waarderen.
De kracht van print ook wel offline media genoemd is vele malen groter dan van welk ander communicatiemiddel. Het ontvangen van een verjaardagskaart of brief springt vele malen meer in het oog dan het krijgen van een mailtje of berichtje via WhatsApp. Je boodschap valt op papier veel meer op en is écht tastbaar.
Niet te missen
Over het algemeen ligt bij de lezer de focus bij de printuiting velen malen hoger. Bij een online uiting word je veel sneller afgeleid door banners die op websites verschijnen, buttons (call-to-actions) die op het scherm staan en mailtjes die je onderin je scherm ziet binnenkomen. Vanzelfsprekend blijft het formaat van de printuiting, het beeld dat wordt gebruikt en een pakkende tekst uiteraard ook een grote rol spelen.
Nog een voordeel van printmedia? Je kunt er soms gewoonweg niet omheen. Dagbladen, tijdschriften en brochures vallen letterlijk ons huis binnen. Je kunt ze niet wegklikken en ze blijven langer in huis rondslingeren op de salon- en keukentafel. Soms trappeer je jezelf er dan toch ook op dat je er nog even snel doorheen bladert. Dit maakt de levensduur van een papieren uiting duurzamer. Zo nodigt het vaak uit om een uiting langer te bewaren. Mensen knippen artikelen of foto’s uit om deze te plaatsen in een fotoboek of bewaarmap. Iets echt in handen hebben en houden speelt daarbij een belangrijke rol.
Print versterkt online (en andersom)
Uiteraard hoef (en moet) je als lezer én adverteerder online niet links te laten liggen. Juist de combinatie van printmedia en digitale media zorgt voor een versterking van jouw boodschap. Een crossmediale aanpak is de sleutel. Vaak wordt de keuze voor online ten opzichte van printmedia gemaakt in verband met de korte doorlooptijd en is het dikwijls een kostenoverweging. Ook is print minder meetbaar en zijn de directe resultaten vaak lastig inzichtelijk te maken.
Print kan echter perfect dienen als aanjager naar een online uiting of juist andersom. Je kunt in de printuiting verwijzen naar een website waar meer en uitgebreidere info te vinden is. Of een online omgeving waar filmpjes of podcasts worden getoond. Hiernaast werkt de QR-code goed in printuitingen waardoor je gemakkelijk meteen op de juiste digitale pagina terecht komt. Zelfstandig werkt printmedia natuurlijk ook perfect om bijvoorbeeld een evenement aan te kondigen of acties en nieuwe producten uit te lichten.
Zolang er papier bestaat, zal erop gecommuniceerd worden. De rol van papier is nog lang niet uitgespeeld. De oude Egyptenaren gebruikten 3.000 jaar v. Chr. al een materiaal dat papyrus heet om hun boodschap te verkondigen. We gebruiken al onze zintuigen om papier te “ervaren”, voelen meer betrokkenheid, zijn beter geconcentreerd en beter in staat om de geboden informatie te verwerken. Al deze eigenschappen houden papier ook de komende 100 jaar zeer relevant. De mogelijkheden van online zijn eindeloos, maar de kracht van printmedia moeten we niet onderschatten en koesteren. Print is en blijft hot.