De arbeidsmarkt is krap. Ontzettend krap. Als werkgever vis je in de zoektocht naar nieuwe medewerkers vaak in dezelfde vijver als je directe concurrentie en soms is de vijver zelfs helemaal opgedroogd. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf er net met dat ene talent vandoor gaat die jouw organisatie naar grote hoogte kan brengen? Hoe sla je met een sterk werkgeversmerk werkzoekenden definitief aan de haak? Dit blog helpt jou bij het oplossen van personeelstekort.
Een paar jaar geleden kon je je het als werkgever nauwelijks voorstellen: een vacature waar niemand op reageert. Werken voor jouw organisatie was namelijk voor iedere werkzoekende een gouden mogelijkheid. Een vooruitzicht op een succesvolle carrière. Een verzekerd inkomen waar je een mooi leven van kan leiden.
Die mogelijkheid is er vandaag de dag nog steeds, maar niet alleen bij jouw bedrijf. Werkzoekenden kunnen tegenwoordig terecht bij tal van interessante werkgevers in allerlei soorten branches. Het aantal vacatures was onlangs zelfs hoger dan het aantal werkzoekenden: 126 tegenover 100. Er valt voor werkzoekenden dus veel te kiezen, maar voor jou als werkgever een stuk minder. Aan jou de taak om de werkzoekende ervan te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen en het personeelstekort op te lossen. Maar hoe?
Voordat je een antwoord op deze vraag kunt geven, is het belangrijk om te weten wat een werkzoekende nou precies wil. Natuurlijk, een uitdagende baan en als het even kan een riant salaris, maar wat vindt hij of zij nu écht belangrijk? Primaire arbeidsvoorwaarden domineren nog altijd het verlanglijstje van sollicitanten, gevolgd door secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een auto van de zaak of ieder kwartaal een leuk bedrijfsuitje.
Kijk je echter verder dan deze voorwaarden, dan ontdek je dat een werkzoekende steeds meer waarde hecht aan de emotionele kenmerken van een baan. Geluk en gezondheid op de werkvloer is voor veel mensen, en vooral sinds de coronacrisis, een allesbepalende factor. Een dynamische werksfeer, prettige interacties met collega’s en ruimte om eventuele onvrede aan te kaarten vindt men belangrijk. Maar bijvoorbeeld ook de klimaatdoelen van jouw bedrijf en maatschappelijke onderwerpen als gelijkheid op de werkvloer kunnen een kandidaat overhalen om bij jouw bedrijf aan de slag te gaan. Weet jij al deze kenmerken te verwoorden in een pakkende boodschap, dan kan jij zomaar een streepje voor hebben op de concurrentie.
Imago
Als werkgever positioneer je niet alleen jouw product of dienst, maar ook jouw bedrijf in de markt. Het woord positioneren komt al uit de jaren zeventig toen marketinggoeroe Jack Trout een artikel schreef met de naam ‘”Positioning’ is a game people play in today’s me-too market place”. De strekking: de consument wordt overspoeld met allerlei soorten reclames, dus maakt hij de keuze om al deze uitingen naast zich neer te leggen, tenzij de reclame meteen een makkelijke en vrije plek in zijn gedachte krijgt. Positioneren komt kort samengevat neer op imago: wat maakt jou interessant en relevant? En hoe onderscheid jij je in positieve zin van de concurrentie?
Positionering bestaat uit een drietal factoren die continu invloed op elkaar hebben: de perceptie van jouw merk door de doelgroep, de identiteit van jouw merk en de gewenste positionering. Je kunt als werkgever namelijk een bepaalde positionering voor ogen hebben, maar als klanten jouw bedrijf anders ervaren dan jijzelf, bijvoorbeeld als discriminerend of schadelijk voor het klimaat, dan zal er van jouw gewenste positionering weinig terechtkomen. Ben jij je bewust van zowel de algemene kwaliteiten (denk aan een goede service of diversiteit op de werkvloer) als de perceptie van jouw bedrijf en weet je dit te verwoorden in een pakkende boodschap (denk aan de duurzame missies van bijvoorbeeld Vattenfall of De Vegetarische Slager), dan kan het zomaar zijn dat jouw organisatie een gouden toekomst tegemoet gaat, en dat werkzoekenden hier maar al te graag onderdeel van willen zijn.
Samen sta je sterk
Een werkgeversmerk, oftewel employer brand, vat alles samen wat jouw bedrijf aantrekkelijk maakt: van duurzaamheid en innovatie tot een plek voor diversiteit en LHBTQ-rechten. Een sterk werkgeversmerk schept een positief verwachtingspatroon over hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Het laat een positieve indruk achter.
Deze indruk begint niet bij de boodschap die jij naar werkzoekenden beslist over te brengen, maar bij de mensen die al bij jouw bedrijf werkzaam zijn. Praten werknemers positief over jou als werkgever en ervaren ze veel werkgeluk en doorgroeimogelijkheden, dan kan dit werkzoekenden enorm enthousiasmeren. Het verhaal van één positieve (ex-)werknemer kan een ander zomaar overhalen om eens te informeren naar de mogelijkheden bij jouw organisatie — zelfs als er geen vacatures zijn.
Werknemers zijn meer dan werknemers alleen; ze zijn ook ambassadeurs van jouw bedrijf. Betrek hen daarom in de strategie en de ontwikkeling van het verhaal dat jouw employer branding gaat bepalen. Het verhaal van jouw medewerker zou namelijk zomaar de boodschap kunnen zijn die écht bij een werkzoekende aanslaat en hem of haar motiveert om voor jou te komen werken. Vertel het verhaal van jullie bedrijf daarom samen. En voor je het weet mogen jullie samen een werkzoekende, dat ene talent die jullie organisatie naar grote hoogte kan brengen, in jullie team verwelkomen.
Met de tips uit dit blog kun je eerste stappen zetten voor het oplossen van jouw personeelstekort. Als je eenmaal weet hoe jij jouw bedrijf wilt presenteren kun je aan de slag met het schrijven van een vacaturetekst. Klik hier voor tips voor het schrijven van de perfecte vacaturetekst.