Zoeken:

Laten we gelijk met de deur in huis vallen… Tegenwoordig val je niet meer op met een Facebookpost, eenmalige advertentie of die ene flyer in het reclamepakketje. Om jouw doelgroep effectief te bereiken dien je een combinatie van verschillende media in te zetten.

De advertentiemarkt kenmerkt door de jaren heen een enorme groei. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid reclameprikkels die men op zich afgevuurd krijgt. De schattingen lopen uiteen van 247 tot ruim 3000 advertenties per dag. Dat grote verschil komt doordat het niet 100% zeker is wat als reclame wordt gezien en wat niet. Een logo kan voor de één als reclame gezien worden en voor de ander niet.

Het goede (en tevens slechte) nieuws is dat de consument zelf in staat is om te selecteren welke prikkels hij/zij bewust waarneemt en welke niet. Denk bijvoorbeeld aan nee/nee stickers op de brievenbus of het kunnen wegklikken van advertenties. Als adverteerder is het dus zaak om goed na te denken over welke kanalen je gebruikt en hoe je deze zo optimaal mogelijk inzet.

Wat betekent crossmediaal adverteren?
Crossmediaal adverteren houdt in de basis in dat er meerdere platformen worden ingezet voor één campagne. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de krant, websites, televisie of social media. Het is vervolgens belangrijk om niet exact dezelfde content uit te zetten via deze verschillende platformen, maar om unieke content te maken per platform.

Voorbeeld: Je hebt een mooie bedrijfsfilm opgenomen ter promotie van een jubileum. Deze film wil je graag aan zoveel mogelijk (potentiële) klanten laten zien. De film is te lang voor social media, dus je kiest voor het plaatsen van een verkorte variant op Facebook en LinkedIn. Middels print media kondig je het jubileum aan en verwijs je naar jouw website waar ook de bedrijfsfilm te bekijken is. Via overige online middelen zoals bannering of een advertorial zorg je voor extra aandacht en achtergrondinformatie.

Breng jouw doelgroep in kaart
Bij het uitdenken van een crossmediale campagne is het allereerst belangrijk om jouw doelgroep(en) in beeld te brengen. In welke leeftijdscategorie zit je doelgroep? Waar wonen ze? Wat zijn hun interesses? Op welke websites gaat jouw doelgroep zich oriënteren? Gaan ze naar de winkel of zoeken ze online? Door goed na te denken over de kenmerken en het media-gebruik van jouw doelgroep, kom je er achter hoe en waar je jouw doelgroep kunt bereiken.

Kies meerdere media voor jouw uitingen
Uit het onderzoek van Media:Tijd 2018 blijkt dat Nederlanders gemiddeld bijna 8,5 uur besteden aan media. Daarmee is dit, na slapen/rusten, onze grootste tijdbesteding. Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat deze tijd verdeeld wordt over de verschillende mediakanalen. Denk aan de krant in de ochtend, social media, je favoriete websites. Zo zien we dat de gemiddelde Limburger gebruik maakt van 2,5 van onze Mediahuis merken (print of online). Je wilt jouw doelgroep vermoedelijk op meerdere momenten van hun dag bereiken. Kies voor jouw campagne dus verschillende soorten on- en offline media.

Verschillende media elkaar laten versterken
Zodra je voor jezelf helder hebt via welke media je jouw doelgroep kunt bereiken, is het belangrijk om na te denken over hoe deze media elkaar aan kunnen vullen. Ieder medium heeft een bepaalde kracht of karakteristieke eigenschap waar je gebruik van kunt maken. Een krant heeft bijvoorbeeld een hoge attentiewaarde en geloofwaardigheid. Online media biedt vele interactieve mogelijkheden.

Om jouw doelgroep op het juiste moment, met de juiste boodschap, in de juiste context te bereiken, is het zaak om voor ieder medium unieke content te maken die, op dat moment, het meest relevant is voor jouw doelgroep.

Afbeelding: © Freepik.